Enkel impingement (voetbalenkel)

Bij enkel impingement is er sprake van inklemming tussen het scheenbeen en het sprongbeen, ter hoogte van het enkelgewricht. De inklemming kan aan voorzijde van het gewricht zitten (meest voorkomend) of aan de achterzijde.

De inklemming kan ontstaan door een botuitsteeksel van het scheen- en of sprongbeen (benige impingement) of door inklemmende gewrichtskapsel of slimvlies (weke delen impingement). De inklemming kan pijnklachten en/ of bewegingsbeperking geven. Een enkel waarbij sprake is van impingement / inklemming wordt ook wel een voetbalenkel genoemd.

Anterieure impingment

Posterieure impingement

Oorzaak

Veelvuldig zwikken kan een oorzaak zijn; ook verminderde conditie van het kraakbeen. Dit kan zorgen voor anterieure impingement, die meestal aan de voorzijde optreedt en ook wel de voetbalenkel wordt genoemd. De impingement/ inklemming aan de achterzijde treedt vaker op als de voet in maximale spitsstand wordt gebracht. Hier kan ook een geleidingsbotje, het zogenoemde os trigonum, een rol spelen.

klachten:

• pijn aan de voor of achterzijde van de enkel
  • bewegingsbeperking bij het bewegen van de voet naar voren of naar achteren.
  • zwelling

Diagnose en onderzoek
Vanuit beantwoording van de vragen en eventuele letsels in het verleden kan al een aanwijzing voor impingement komen. Verder zal er lichamelijk onderzoek gedaan worden, waarbij met specifieke testen de diagnose meer duidelijk wordt. Vervolgens kan met aanvullend onderzoek: röntgen/ CT scan of MRI scan het gewricht in beeld worden gebracht, dit kan het stellen van de diagnose ondersteunen.

Niet-operatieve behandeling (conservatief)

• Rust met eventueel brace: Door deze behaneling kan het gewricht zelf ook tot rust komen en daarmee kan verbetering van de klachten optrenden.
  • Medicatie: Ontstekingsremmende medicijnen (NSAID’s) als, naproxen, diclofenac of ibuprofen kan de pijn en de ontstekingsverschijnselen  verminderen.
  • Corticosteroid injectie in het gewricht: Een injectie met een corticosteroid tezamen met verdoving kan de reactie van het weefsel verminderen, hierdoor kan de impingement naar de achtergrond verdwijnen.
  • Fysiotherapie: De fysiotherapeut kan met oefeningen en adviezen en belangrijke begeleidende rol in het hersteltraject spelen.

Operatieve behandeling

Als het niet-operatieve traject tot onvoldoende verbetering van de klachten leidt, kan een operatieve behandeling ingezet worden. Afhankelijk van de locatie van de impingement kan dit een arthroscopie (kijkoperatie) aan de voor en/of achterzijde van de enkel zijn.

Kijkoperatie
Bij een kijkoperatie (arthroscopie) van de enkel wordt direct de oorzaak van de impingement, het botuitsteeksel en/of het kapsel en slijmvlies verwijderd.  Via kleine steekgaatjes wordt een camera in het enkelgewricht gebracht en door een ander steekgaatje worden instrumenten in het enkelgewricht gebracht om de oorzaak van de imklemming te verwijderen.

Nabehandeling

De operatie wordt in dagbehandeling uitgevoerd. De eerste 48 uur na de operatie zal er een drukverband om de enkel zitten. De steekgaatjes worden meestal met hechtingen gesloten. Op de verpleegafdeling leert u met krukken lopen.

Revalidatie en fysiotherapie
De eerste fase van revalidatie wordt rust gecombineerd met oefeningen. Belasten van de voet en enkel mag volgens de instructies van de chirurg. Meestal mag u direct belasten en mag je zonder krukken lopen als de enkel dat toe staat. (geen reactie van pijn en zwelling geeft). De Fysiotherapeut kan in de revalidatie een belangrijke ondersteunende rol spelen.

Medicatie
Doorgaans is een combinatie van paracetamol en Ibuprofen na de operatie voldoende om de pijn te stillen.

Controle
De eerste afspraak op de polikliniek bij de orthopedisch chirurg is 6-8 weken na de operatie. Eventuele hechtingen kunnen of in de kliniek of bij de huisarts 2 weken na de operatie verwijderd worden. De nabehandeling kan in individuele gevallen altijd afwijken van de standaard nabehandeling.

Complicaties
Ondanks dat er volledig steriel gewerkt wordt, bestaat er altijd een kleine kans op infectie. Ook kunnen en gevoelsstoornissen van de huid optreden en in heel zeldzame gevallen kan er trombose optreden.

Bij OrthoCareClinics staat de veiligheid en het welzijn van onze patiënten voorop

Daarom behandelen wij uitsluitend patiënten die vallen binnen de ASA-classificatie 1 en 2. Dit betekent dat wij alleen zorg verlenen aan gezonde patiënten (ASA 1) en patiënten met een lichte systemische aandoening zonder functionele beperkingen (ASA 2). Daarnaast hanteren wij de volgende aanvullende criteria voor uitsluiting van operatieve behandelingen:

• Leeftijd boven de 85 jaar.
  • Leeftijd onder de 16 jaar.
  • BMI hoger dan 35.
  • Insuline afhankelijke diabetes mellitus.
  • Patiënten met een pacemaker of ingebouwde defibrillator.
  • Mechanische hartklepprothese.
  • Eerdere doorgemaakte cerebrovasculaire accidenten (CVA).
  • COPD Gold III of IV
  • Niet goed ingestelde epilepsie
  • Actieve hepatitis
  • Nierfunctiestoornissen met dialysebehandeling
  • Hypertensie die onvoldoende reageert op medicatie
  • Actieve alcohol- of drugsverslaving

Door deze richtlijnen strikt na te leven, kunnen wij een veilige en kwalitatief hoogwaardige zorgomgeving garanderen. Wij danken u voor uw begrip en vertrouwen in onze zorgverlening.

Wil je een gesprek met onze orthopedisch chirurg? Aarzel niet, wij staan je graag te woord!

Bel ons op telefoonnummer +31 (0)33 331 00 32, stuur een e-mail naar info@orthocareclinics.nl of gebruik het onderstaande contactformulier. Na ontvangst van jouw gegevens nemen wij contact op om een afspraak in te plannen:

Jouw gegevens zijn veilig, lees onze

Ortho Care Clinics

info@orthocareclinics.nl

Ruimtevaart 50
3824 MX Amersfoort
(Plan route)

OrthoCareClinics heeft als missie om gezondheid en topprestaties te verbeteren door middel van geavanceerde en persoonlijke orthopedische zorg.